جی پی اس خودرو

جی پی اس چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟

6394 بازديد
1398/04/03
جی ‌پی اس و کاربردهای آن در صنایع مختلف
کپی شد

اجداد ما همیشه دغدغه یافتن مسیر خانه را داشتند. اگر به صدسال قبل بازگردیم و بخواهیم به یک سفر برویم موقعیت‌یابی در کنار راه دور و خطرناک مهم‌ترین چالش های این سفر خواهد بود. از همان زمان انسان به کمک علومی چون ستاره‌شناسی تلاش کرده است، بر مشکلات موقعیت‌یابی پیروز شود. با ارسال ماهواره‌ها به فضا بشر به هدف خود رسید و حالا با کمک جی پی اس می‌توانست همه‌چیز را کنترل کند و دیگر نگران گم‌شدن خود یا دیگران نباشد. در ادامه با بررسی کاربرد جی پی اس در صنایع مختلف همراه جی پی اس خودرو باشید.

کاربرد جی پی اس در صنعت خودروسازی؛ جلوگیری از سرقت ماشین

جی پی اس ماشین پیشینه نظامی دارد. آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام سعی کردند با کمک موقعیت‌یاب ها حفاظت بیشتری از نیروهای خود انجام دهند. قابیلت تشخیص موقعیت بعدها به یک ایده اساسی در ذهن سازندگان دزدگیر تبدیل شد. به‌تدریج دزدگیرهایی به همراه جی پی اس وارد بازار شد. استفاده از جی پی اس در ماشین مزیت‌های زیادی را برای مالک اتومبیل ایجاد می‌کند. دسترسی همیشگی به موقعیت مکانی، امکان کنترل از راه دور خودرو و تعیین ناحیه امن از جمله این مزایا است.

کاربرد جی پی اس در صنایع

قابلیت‌ها و خوبی‌های استفاده از موقعیت‌یاب ماهواره‌ای در خودرو فقط به راننده محدود نمی‌شود. ازآنجاکه  مسیریاب‌ها می‌توانند اطلاعاتی مثل سرعت، میزان مصرف سوخت و مسیر حرکت را ثبت کنند، این اطلاعات می‌تواند به خودروسازها کمک کند.

درواقع داده‌هایی که در جی پی اس ثبت می‌شوند به خودروساز مسیری را می‌دهند که بتواند ماشین تولید خود را بهینه کند. البته باید توجه داشت فقط داده‌هایی به شرکت خودروساز مخابره می‌شود که جزء حریم شخصی راننده نباشد.

کاربرد جی ‌پی ‌اس (GPS) در صنعت باربری؛ اطمینان از سلامت راننده و کامیون

مدیران شرکت‌های باربری قبل از استفاده از جی پی اس با استفاده از بارنامه‌هایی که در طول مسیر و در ایستگاه‌های مختلف چک می‌شد سعی می‌کردند ناوگان حمل‌ونقل خود را مدیریت کنند. امکان دست‌کاری در بارنامه یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های مدیران حمل‌ونقل در سراسر دنیا بود.

موقعیت‌یاب ماهواره‌ای توانست جریان بازی حمل‌ونقل را تغییر دهد. مدیران شرکت‌های باربری می‌توانستند به راحتی و حتی در منزل تمام کامیون‌های خود را کنترل کنند. حتی زمانی که کامیون یا اتوبوسی وارد یک جاده دورافتاده می‌شد به دلیل استفاده جی پی اس از فناوری LBS بازهم امکان کنترل اوضاع وجود داشت.

کاربرد جی پی اس در صنایع مختلف

فناوری ال بی اس یک تکنولوژی پیشرفته است که باعث می‌شود حتی در کورترین و بدترین شرایط ارتباط با ماهواره هرگز دچار اختلال نشود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این فناوری به صفحه ال بی اس چیست؟ مراجعه فرمایید.

به جزء رانندگان و صاحبان شرکت‌های حمل نقل، مشتریان هم از مزایای جی پی اس ماهواره‌ای استفاده می‌کند. مشتریانی که کالایی را ارسال کرده‌اند و یا منتظر دریافت کالای خود هستند، با کمک اطلاعات دریافتی می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از وضعیت دارایی خود مطلع شوند.

کاربرد موقعیت‌یاب ماهواره ای در صنعت هوانوردی؛ مسیریابی در شرایط سخت جوی  

صنعت هوایی از منظر تکنولوژی‌هایی که در آن استفاده می‌شود جزء پیشرفته‌ترین صنایع دنیاست. جی پی اس از زمان عرضه به‌عنوان یک فناوری عمومی به‌سرعت در هواپیماها مورداستفاده قرار گرفت. خلبانان با استفاده از GPS می‌توانستند در هر مسیری موقعیت خود را تعیین کنند و به سلامت به مقصد برسند.

 جی پی اس و کاربرد های آن در صنایع گوناگون

همچنین در بسیاری از مواقع که اوضاع جوی در بالای آسمان مناسب نیست، برج مراقبت و خلبان با کمک اطلاعات دریافتی از ماهواره می‌توانند به‌سادگی مسیر حرکت هواپیما را تعیین کنند.

از طرف دیگر به کمک جی پی اس مصرف سوخت هواپیما که یک فاکتور بسیار مهم در پروازهای طولانی است کنترل می‌شود. معمولاً برج‌های مراقبت با یکپارچه کردن اطلاعات دریافتی از تمام هواپیماها به کمک سایر فناوری‌های موجود ترافیک هوایی را کنترل و موجب عدم برخورد بین هواپیماها می‌شوند.

کاربرد جی ‌پی ‌اس (GPS) در صنعت کشاورزی؛ بهره برداری بیشتر از زمین های کشاورزی

جی پی اس ماهواره ای با دریافت مداوم اطلاعات و پردازش آن‌ها کمک دست کشاورزان در فصول مختلف سال است. برای مثال در فصل سم‌پاشی معمولاً در زمین‌های بزرگ و چند هکتاری عملیات سم‌پاشی با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود. با کمک مسیریاب می‌توان نقاطی که باید سم‌پاشی شوند را مشخص کرده و با استفاده از هواپیمای سم‌پاش آفات مزرعه را از بین برد.

کاربرد جی پی اس در صنعت کشاورزی

در زمان کشت و آبیاری محصول هم می‌توان با کمک داده‌های ماهواره ای، در شرایط جوی مناسب بذر را در دل زمین کاشت و آبیاری کرد که این کار باعث می‌شود زمین کشاورزی محصول بهتری داشته باشد. همچنین در دامداری‌ و مزارع بزرگ می‌توان با استفاده از جی پی اس حیوانات، مراقبت وضعیت سلامتی آن‌ها بود و از گم‌شدن حیوانات اهلی جلوگیری کرد.

کاربرد جی‌ پی ‌اس (GPS) در صنعت پزشکی

شاید جالب باشد که بدانید پزشکان برای کنترل وضعیت بیماران و کمک به آن‌ها برای تسریع روند درمان از موقعیت‌یاب استفاده می‌کنند. جی پی اس با ثبت حرکات بیمارانی که عمل جراحی انجام داده‌اند و یا مشکلات حرکتی دارند به پزشک کمک می‌کند تا تحلیل بهتری از روند درمان داشته باشد.

 جی پی اس و کاربرد آن در صنعت پزشکی

همچنین افراد روشن‌دلی که قدرت بینایی خود را ازدست‌داده‌اند می‌توانند با کمک جی پی اس مسیر تردد خود را پیدا کنند. در حقیقت با کمک اپلیکیشنی که بر روی گوشی نصب شده است جی پی اس با فرمان صوتی به فرد می‌گوید که در چه مسیر حرکت کند و کجا تغییر مسیر دهد. البته استفاده از جی پی اس بدون کمک عصای مخصوص توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است آسیب جدی به فرد وارد کند.

مزیت های جی پی اس ماهواره ای در یک نگاه

معمولاً بیشتر افراد با شنیدن موقعیت‌یابی به یاد gps مغناطیسی خودرو می‌افتند اما همان‌طور که در این مقاله کاربرد جی پی اس در صنایع مختلف را بررسی کردیم، می توانیم بگوییم موقعیت یاب ها امروز در همه صنایع استفاده می شوند. رایگان بودن، عملکرد در شرایط سخت، سرعت بالا، مکان یابی دقیق، قابلیت استفاده برای تمام افراد و ضد سرقت بودن جی پی اس ماهوره ای از مزایایی است که باعث شده بیشتر افراد به استفاده از آن علاقه مند شوند.

در انتهای مقاله پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات و خرید جی پی اس با شماره 22410328 تماس حاصل فرمایید. همکاران ما در بخش فروش و پشتیبانی آماده ارائه اطلاعات و راهنمایی شما هستند.

سوالات متداول مشتریان

01جی پی اس چیست؟

GPS یک سیستم موقعیت یابی جهانی است. به کمک دستگاه جی پی اس می توان موقعیت دقیق یک شیء یا شخص را تعیین کرد. کاربرد اصلی جی پی اس تامین امنیت و پیشگیری از خطرات احتمالی است. 

02از جی پی اس در چه صنایعی استفاده می شود؟

کاربردهای فناوری جی پی اس بسیار گسترده است. در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، حمل و نقل، هوانوردی، کشاورزی و پزشکی از فناوری جی پی اس استفاده می شود.

03مزایای استفاده از جی پی اس چیست؟

رایگان بودن، عملکرد در شرایط سخت، سرعت بالا، مکان یابی دقیق، قابلیت استفاده برای تمام افراد و ضد سرقت بودن جی پی اس ماهوره ای از مزایای فناوری جی پی اس است. 

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
4.5 از 2 رای

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *