جی پی اس خودرو

پابند الکترونیکی زندانیان چیست؟

9239 بازديد
1399/07/13
پابند الکترونیکی زندانیان
کپی شد

یکی از مشکلات بزرگی که زندان‌ها با آن مواجه هستند، رشد جمعیت زندانیان در سال‌های اخیر است. این رشد جمعیت می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش بیماری‌های واگیردار یا حتی مشکل در تأمین هزینه‌های بهداشت، درمان و غذای آن‌ها باشد. در این شرایط تکنولوژی پشت میله‌های بسته هم راه پیداکرده و برای این مشکل راه‌حلی ارائه داده است.

پابند الکترونیکی زندانیان وسیله‌ای است که می‌تواند با همراهی زندانی، مشکلات زندانیان را تا حدی حل کند. با این مقاله از جی‌پی‌اس خودرو همراه باشید تا همه ویژگی‌های این پابند جی‌پی‌اس را بشناسید.

پابند الکترونیکی چیست؟

پابند الکترونیکی یا پابند زندانی نوعی ردیاب است که به‌صورت یک پابند به فرد متصل می‌شود. در حقیقت پابند الکترونیکی را می‌توان یکی از کاربردهای مهم جی‌پی‌اس دانست. تکنولوژی توانسته با تغییر شکل جی‌پی‌اس خدمت مهمی انجام دهد و امکان تعیین دقیق موقعیت زندانی را فراهم کند.

کاربرد پابند الکترونیکی زندانیان

پابند الکترونیکی چگونه کار میکند ؟

توانایی ردیابی دقیق در زمان کوتاه یکی از مؤثرترین عواملی است که باعث شده پابندهای هوشمند به یکی از جدی‌ترین انتخاب‌های تصمیم‌گیرندگان قضایی تبدیل شوند. عملکرد پابند الکترونیکی شباهت بسیاری به ردیاب ماشین دارد. یعنی می‌تواند با ارسال سیگنال‌هایی به گیرنده، مختصات جغرافیایی را به‌دقت محاسبه کند. به‌این‌ترتیب در کمترین زمان ممکن، پلیس را از جابجایی مجرم آگاه می‌کند.

پابند هوشمند قضایی، یک افسر آماده‌به‌خدمت

پابند الکترونیکی زندانیان دستگاهی شبیه به یک ساعت مچی هوشمند است. این دستگاه به‌صورت کمربندی دور مچ پا بسته می‌شود و پس از قفل شدن، با یک گیرنده در مرکز کنترل هماهنگ می‌شود. بعد از انجام این تنظیمات اولیه، پابند هوشمند قضایی می‌تواند با کمک gps پیام‌هایی به گیرنده ارسال کند.

این پیام‌ها شامل موقعیت جغرافیایی مجرم است و به‌این‌ترتیب می‌تواند یک همراه 24 ساعته برای زندانیان تحت نظر، بیرون از میله‌های زندان باشد. اگر مجرم از محدوده تعیین‌شده خارج شود، زنگ خطر گیرنده فعال می‌شود و به‌این‌ترتیب اقدامات لازم برای بازگرداندن متهم به زندان به‌سرعت انجام می‌گیرد.

نحوه عملکرد پابند الکترونیکی

شرایط استفاده از طرح پابند الکترونیکی زندانیان

باوجود تأثیرات مثبت این پابندها به‌عنوان یک جی پی اس همراه، این روش برای همه زندانیان مجاز نیست و دریافت آن شرایط خاصی دارد. نوع جرم، سابقه مجرم، رفتار او در زندان و میزان محکومیت نیز بر این شرایط اثرگذار هستند. مطابق قوانین تعریف‌شده، مجرمانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که محکومیت آن‌ها کمتر از پنج سال است. همچنین اگر مجرمی مجازات جرم را پرداخت کرده و تنها در حال سپری کردن مجازات عمومی باشد، می‌تواند درخواست پابند را از مراجع قضایی داشته باشد.

اگر فرد درخواست‌کننده این شرایط را نداشته باشد، قاضی به بررسی جوانب دیگری مانند سابقه او در زندان می‌پردازد. مجرم باید روزانه مبلغی را به‌عنوان ضمانت دستگاه به زندان پرداخت کند. بعد از بازگرداندن دستگاه این ضمانت به زندانی بازگردانده می‌شود.

کاربردهای پابند الکترونیکی، از مرخصی تا آزادی مشروط

این دستگاه قدرت کنترل بالایی دارد. بااین‌حال شاید این سؤال برایتان ایجاد شود که چرا برای ردیابی تعداد زیادی زندانی، مسئولان قضایی به سراغ روش‌هایی مثل خرید جی پی اس کوچک ارزان یا پابند الکترونیکی می‌روند؟

دلیل این تأکید و استفاده از پابند را باید کاربرهای متنوع و تأثیر مثبت آن بر زندانیان دانست. بر اساس تحقیقاتی که پس از استفاده از پابند قضایی انجام‌شده، مجرمانی که با دریافت این پابند از زندان آزاد شده‌اند، احساس مسئولیت بیشتری دارند و کمتر قوانین دریافت پابند را نقض می‌کنند.

آن‌ها از اینکه در یک بازه زمانی طولانی فعالیت‌هایی خلاف قانون را به‌صورت خودخواسته کنار گذاشته‌اند، احساس اعتمادبه‌نفس و انگیزه می‌کنند. این روش باعث کاهش آسیب روانی آن‌ها شده و تعداد زیادی از آن‌ها بازپروری‌شده‌اند.

ردیابی زندانیان با پابند الکترونیکی

از پابند الکترونیکی در چه شرایطی استفاده می‌شود؟

شرایط استفاده از پابند الکترونیکی برای همه زندانیان یکسان نیست. زندانیان و افرادی که تحت تعقیب قضایی قرار دارند، در شرایطی خاص و بنا به نظر قاضی امکان استفاده از پابند الکترونیکی را دارند. در ادامه شرایط استفاده از پابند الکترونیکی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

1. پابند جی‌پی‌اس در مرخصی، همه‌چیز در کنترل قانون

مجرمان می‌توانند در طول دوره محکومیت خود بر اساس شرایطی خاص از مرخصی استفاده کنند. اگر در طول دوره مرخصی مجرم از محدوده تعیین‌شده خارج شود، پابند الکترونیکی به‌عنوان یک دزدگیر جی پی اس موقعیت جغرافیایی مجرم را ردیابی می‌کند.

2. آزادی مشروط به‌شرط پابند الکترونیکی، استفاده از پابند در شرایط خاص

آزادی مشروط یک فرصت است که به زندانیانی با شرایط خاص داده می‌شود تا بتوانند طی دوره‌ای معین از آزادی بهره‌مند شوند. پابند هوشمند می‌تواند در این مدت، موقعیت فرد را شناسایی کند. گاهی پس از اتمام زمان تعیین‌شده و با بررسی اطلاعات گیرنده‌های دستگاه، مجرم می‌تواند امتیاز مثبتی از حسن سابقه را در پرونده خود به‌جا بگذارد.

علاوه بر آن گاهی بعضی از زندانیان برای کارآموزی به کارگاه‌هایی فرستاده می‌شوند که می‌توان به‌جای استفاده از نیروی نگهبان، به‌وسیله این پابندهای GPS فرآیند نگهبانی و مراقبت را انجام داد.

محدوده پابند الکترونیکی زندانیان چقدر است

3. استفاده از پابند و جلوگیری از جرم بزرگ‌تر، کاربر مهم و اساسی پابند زندانیان

این بند از قانون مجرمانی با شرایط خاص را در برمی‌گیرد. اگر جرم سبک باشد و مجرم ازنظر خانوادگی وضعیت مناسبی نداشته باشد، این پابند می‌تواند یک فرشته نجات برای او باشد. به‌این‌ترتیب می‌تواند در محدوده مشخصی فعالیت کند تا هم سرپرستی خانواده را به عهده داشته باشد و هم محکومیت خود را سپری کند.

محدوده پابند الکترونیکی چقدر است؟

تعیین محدوده قاعده‌ای کلی ندارد و بر اساس درخواست زندانی و در صورت تائید دادگاه تعیین می‌شود. در این فرآیند محدوده‌های تردد روزنه مشخص می‌شود. مثلاً محل کار و زندگی نقطه‌گذاری می‌شود و خارج از آن، محدوده قرمز است.

قیمت پابند الکترونیکی چقدر است؟

با توجه به کاربرهای محدود پابند الکترونیکی، استفاده از این دستگاه کاربرهای محدودی دارد. همچنین قیمت دستگاه با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای خاص آن متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای پابند الکترونیکی تعیین کرد.

پابند الکترونیکی زندانیان با کاربردهای خاص

پابند الکترونیکی، نگهبان همیشگی زندانیان

پابند الکترونیکی یک نگهبان شبانه‌روزی است. به همین دلیل باید ویژگی‌هایی داشته باشد که احتمال سالم ماندن از هر آسیبی در آن دیده‌شده باشد. در حالت عادی، پابند الکترونیکی در طول زمان دچار اصطکاک زیادی می‌شود. این نشان می‌دهد که اولین ویژگی یک پابند کارآمد، ضدضربه و ضد آب بودن آن است. هر پابند الکترونیکی در ایده آل ترین حالت نگهداری، 3 تا 4 سال عمر می‌کند.

این پابندها میزان معینی از شارژ را دارند. به همین دلیل با گذشت دوره تعیین‌شده، مجرم باید برای شارژ مجدد به مراجع قضایی مراجعه کند. پابندهای الکترونیکی در صورت استفاده درست، می‌توانند یک فرصت عالی هم برای مجرمانی با جرم سبک‌تر و هم برای زندان‌ها باشد.

با توجه به کاربرهای محدود پابند الکترونیکی استفاده از آن برای افراد عادی چندان مرسوم نیست. شرکت جی‌پی‌اس خودرو نیز خدماتی در زمینه فروش پابند زندانیان یا پابند جی‌پی‌اس ارائه نمی‌دهد. علاقه‌مندان برای خرید سایر ردیاب‌ها مانند جی‌پی‌اس ماشین، جی‌پی‌اس شخصی و ردیاب حیوانات می‌توانند با شماره تلفن 28426383 -021 تماس حاصل کنند. همکاران ما در شرکت جی‌پی‌اس خودرو پاسخگوی سؤالات و ابهامات شما هستند.

سوالات متداول مشتریان

01پابند الکترونیکی چیست؟

پابند جی پی اس، پابند الکترونیکی یا پابند زندانیان نوعی از جی پی اس است که با اتصال به مچ پای افراد، امکان تعیین دقیق موقعیت مکانی را فراهم می‌کند. معمولاً مسئولان قضایی از این دستگاه برای ردیابی مجرمان و زندانیان استفاده می‌کنند.

02پابند الکترونیکی چگونه کار میکند؟

با نصب و روشن کردن دستگاه، پابند الکترونیکی به‌صورت خودکار به ماهواره‌های تعیین موقعیت متصل می‌شود و به‌صورت 24 ساعته امکان تعیین دقیق موقعیت را فراهم می‌کند.

03قیمت پابند الکترونیکی چقدر است؟

با توجه به کاربرهای محدود پابند الکترونیکی، این دستگاه کاربرد عمومی ندارد. قیمت دستگاه نیز بسته به قیمت و عملکرد متفاوت آن متغیر است. به همین دلیل نمی‌توان قیمت دقیقی برای پابند الکترونیکی تعیین کرد.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
4.3 از 56 رای

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آقا دمتون گرم مقاله خوبی بود. من برادرم زندانه به خاطره بدهی. میخواستم بپرسم آیا بردارم شرایط استفاده از پابند الکترونیکی رو داره. میشه شرایط دقیقش رو بگید. شاکی خصوصی داره و به خاطر پاس نشدن چکش و بدهی اش افتاده زندان. نمی دونم باید چی کار کنم. دوست دارم بیاد بیرون. مطئنم یکم وقت داشته باشیم می تونیم بدهی شاکی رو بدیم. تو رو خدا میشه راهنمایی ام کنید.

    1. پشتیبانی جی پی اس خودرو

      سلام دوست عزیز
      بابت شرایط برادر شما متاسفیم و امیدواریم ایشان به زودی از زندان آزاد شوند. شرایط استفاده از پابند الکترونیکی را به صورت کامل در مقاله شرح دادیم.طابق قوانین تعریف‌شده، مجرمانی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که محکومیت آن‌ها کمتر از پنج سال است. همچنین اگر مجرمی مجازات جرم را پرداخت کرده و تنها در حال سپری کردن مجازات عمومی باشد، می‌تواند درخواست پابند را از مراجع قضایی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که این بخش از مقاله به صورت عمومی و بر اساس منابع موجود تهیه و نگارش شده است. کمک گرفتن از یک وکیل یا مشاوره حقوقی بیشتر می تواند به شما در حل مشکل برادرتان کمک کند. در هر حال امیدواریم به زودی مشکل حل شود و آرامش به زندگی شما بازگردد.

  2. مقاله تون خیلی خوب بود. دو تا سوال از خدمتتون داشتم. اول اینکه قیمت پابند الکترونیکی چقدره؟ توی متن قیمتی ندیدم. دوم اینکه شما نوشتید پابند الکترونیکی کاربردهای خاصی داره و برای همین سخت میشه توی بازار پیداشون کرد. سوالی که دارم ایکه آیا با صرف هزینه بیشتر میشه تو بازار پیدا شون کرد؟ یا بازار سیاهی هست که پابندالکترونیکی بفروشه.کلا میشه شرایط گرفتن پابند الکترونیکی رو بیشتر توضیح بدید. من یک برای یک پروژه شخصی بهش نیاز دارم. یک پروژه دانشگاهی که میخاد یک آزمایش اجتماعی انجام بده. راستش چون ایده خیلی خلاقانه ایه و 10 ماه شده روش کار میکنم، نمیتونم بنویسمش. یک هفته شده که دارم میگیردم توی وب یک مقاله به درد بخور پیدا کنم بتونم اطلاعات جمع کنم. خدایی مقاله شما خیلی خوب بود. میشه بهم کمک کنید؟ پروژه ام خیلی مهمه، یکی از خفن ترین پایان نامه هاییه که میشه روش کار کرد. واقعا به اطلاعاتتون نیاز دارم.

    1. پشتیبانی جی پی اس خودرو

      سلام سهند عزیز
      خوشحالیم که مقاله نوشته شده توانسته اطلاعات مفیدی را برای پایان نامه در اختیار شما قرار دهد. از نظر شما و از حس خوبی که نسبت به مقاله داشتید، بی نهایت خرسندیم. در خصوص کمک به انجام پایان نامه شما که ظاهرا نیاز به ردیاب دارد، می توانیم این طور پاسخ دهیم که پابند الکترونیکی تنها یک نوع از ردیاب است. حدس می زنیم استفاده از یک ردیاب شخصی نیز می تواند به انجام پایان نامه و آزمایش اجتماعی شما کمک کند. با توجه به تقاضای شما، پیشنهاد می کنیم حتما با بخش فروش ما تماس (28426383 – 021)بگیرید تا با دریافت اطلاعات بیشتر بتوانیم راهنمایی دقیقی در مسیر انجام پایان نامه به شما ارائه دهیم. باز هم از کامنت انرژی بخش شما ممنونیم و در مسیر انجام پروژه پایان نامه دانشگاهی برای شما آرزوی موفقیت داریم.