جی پی اس خودرو

۹ مدارک مورد‌نیاز برای معامله خودرو چیست؟

685 بازديد
1401/03/25
مدارک مورد‌نیاز برای معامله خودرو
کپی شد

آماده‌سازی مدارک مورد‌نیاز برای خرید‌و‌فروش خودرو، مهم‌ترین قسمت معامله ماشین است. در طی فرآیند خرید یا فروش خودرو مدارک مختلفی را باید به سازمان‌های متعددی نشان دهید تا در‌نهایت، مالک سند خودرو تغییر کند. به‌طور‌کلی، ۱۰ مدرک در مراحل مختلف معامله مورد‌نیاز است. در این مقاله قدم به قدم، مدارک مورد‌نیاز برای معامله خودرو را بررسی کرده‌ایم. قبل از اقدام برای خرید یا فروش خودرو، این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا در طول انجام معامله مشکلی از نظر نقص مدارک مورد‌نیاز نداشته باشید.

۱- مدارک شناسایی مالک؛ اولین مدارک مورد‌نیاز برای معامله خودرو

مدارک شناسایی مالک، اولین مدرکی است که برای معامله خودرو نیاز است. همراه داشتن یک کپی از شناسنامه و کارت‌ملی لازم است اما به‌هیچ عنوان کافی نیست. در نتیجه، اگر کارت ملی یا شناسنامه خود را گم کرده‌اید، حتماً باید برای معامله خودرو تا دریافت المثنی آن صبر کنید. اگر مالک خودرو نیستید باید برگه وکالت از طرف مالک را همراه خود داشته باشید. اگر مالک خودرو در خارج از کشور باشد باید وکالت‌نامه به مهر وزارت‌خانه نیز مجهز باشد. به‌عنوان فروشنده خودرو باید قبل از خرید از وضعیت ممنوع‌المعامله نبودن خریدار مطمئن شوید. استعلام ممنوع‌المعامله نبودن شخص از طریق کد‌ملی او انجام می‌شود. 

برای امنیت خودرو نباید مدارک خودرو درون ماشین گذاشته شود. زیرا حتی با نصب ردیاب ماشین، پروسه اثبات مالکیت خودرو بدون مدارک شناسایی به‌کندی انجام می‌شود. بنابر‌این، مدارک شناسایی مالک و خودرو را در مواقع ضروری به‌همراه خود داشته باشید. 

اصل شناسنامه و کارت ملی مالک برای فروش خودرو الزامی است

۲- برگ سبز؛ سند خودرو مورد‌قبول نیروی انتظامی

برگ سبز، مدرکی است که از سوی نیروی انتظامی به نام مالک خودرو به‌صورت تک‌برگی صادر می‌شود و مالکیت ماشین را نشان می دهد. برگ سبز حکم سند اصلی مالکیت خودرو تلقی می‌شود. علاو‌بر مشخصات مالک، مشخصات و شناسه خودرو یا VIN درج شده است. هنگام فروش باید مدارک شناسایی مالک با برگ سبز یکسان باشد. در غیر این‌صورت، حتماً باید وکالت‌نامه تام محضری از سوی مالک داشته باشید. در صورتی که برگ سبز مفقود شود، باید مانند کارت خودرو برای دریافت المثنی از نیروی انتظامی اقدام کرد. به گفته افرادی که تجربه استفاده از ردیاب خودرو را دارند، با نصب ردیاب و داشتن برگ سبز خودرو، می‌توان نسبت به پیدا شدن ماشین مفقودی بهتر عمل کرد و در مدت زمان کمتری خودرو سرقت شده را پیدا کرد.

سند برگ سبز برای معاملات خودرو کافی است

۳- کارت خودرو؛ مشابه با کارت شناسایی ماشین 

اطلاعاتی که روی کارت خودرو درج شده، کاملاً مشابه با اطلاعات روی برگ سبز است. هنگام معامله خودرو یا حتی هنگام استفاده از آن باید کارت خودرو همراه راننده و مالک باشد. در‌صورتی که هنگام بررسی پلیس، کارت خودرو همراه راننده نباشد جریمه خواهید شد. وجود کارت خودرو نیز مانند انواع ردیاب خودرو است. برای پیگیری و جلوگیری از سرقت نقش مهمی را ایفا می‌کند. با این تفاوت که ردیاب سریع‌تر به کمک راننده می‌آید و باعث می‌شود تا ماشین سرقتی به‌کمک پلیس زودتر پیدا شود. 

۴- سند قطعی؛ تنها سند مورد‌قبول قوه قضائیه 

مدرک برگ سبز سند رسمی مالکیت از سوی نیروی انتظامی است اما قوه قضاییه سندی دیگر را برای تایید مالکیت خودرو قبول دارد که همان سند قطعی است. قوه قضاییه تاکید دارد که هیچ معامله‌ای بدون سند قطعی انجام نشود. هنگامی که فردی خودرو را از کارخانه دریافت می‌کند، سند قطعی یا سر‌برگ قوه قضاییه صادر نمی‌شود. اما در معاملات بعدی در دفاتر اسناد رسمی سند قطعی با سربرگ قوه قضاییه صادر می‌شود. در شهریور سال ۱۴۰۰ با رای دیوان عدالت اداری، وجود برگ سبز خودرو برای نقل و انتقال کافی است و نیازی به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی نیست.

صدور سند قطعی خودرو برای قوه قضاییه الزامی نیست

۵- برگه کمپانی؛ مشخص کردن مشخصات خودرو و مالک با فاکتور فروش 

برگه کمپانی نوعی فاکتور فروش خودرو محسوب می‌شود. در این برگه، نام شرکت سازنده، مشخصات خریدار، قیمت فروش خودرو و مشخصات شخصی مالک نوشته می‌شود. هنگامی که فروش خودرو به‌صورت لیزینگ باشد، روی برگه کمپانی درج شده است که تا پایان تسویه حساب با شرکت سازنده خودرو، مالک حق فروش خودرو را ندارد. اگر ماشین شما برگه کمپانی نداشته باشد، باید با مراجعه به نمایندگی اقدام به دریافت مجدد برگه کمپانی کنید. اگر خودرو خارجی باشد، باید با مراجعه به سازمان ترخیص، اقدام به دریافت المثنی برگه گمرک کرد. بعد از خرید خودرو، باید نسبت به افزایش امنیت آن اقدام کرد. با نصب ردیاب آهنربایی، امنیت خودرو‌های ایرانی و خارجی در برابر سارقین حرفه‌ای تضمین می‌شود.

۶- بیمه شخص ثالث؛ مهم‌ترین بیمه برای معامله خودرو قانونی

بیمه شخص ثالث برای امنیت بیشتر خودرو الزامی است. بیمه شخص ثالث، خسارات وارد‌شده به افراد و خودرو‌هایی به‌جز راننده مقصر را پرداخت می‌کند. مهم‌ترین مدرک، بیمه شخص ثالث است. اگر خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، معامله آن غیر‌قانونی است. در‌نتیجه حتی اگر مدت کمی از انقضای آن باقی مانده باشد، باید قبل از اقدام به فروش خودرو بیمه شخص ثالث را تمدید کرد. اما بیمه بدنه الزامی نیست و برای خرید و فروش نیازی به داشتن بیمه بدنه ندارید. بهترین راه برای پیگیری سرقت و آسیب‌های بدنه استفاده جی پی اس برای تعقیب زیرا با نصب ردیاب، هیچ سارقی نمی‌تواند قسر در رود.

ممنوعیت معامله خودرو بدون بیمه شخص ثالث

۷- مفاصا حساب عوارض شهرداری؛ دریافت فیش پرداخت تردد شهری 

عوارض شهری بسته به نوع کاربری خودرو متفاوت است. هر خودرو باید هر سال عوارض تردد شهری را به شهرداری بپردازد. پرداخت عوارض شهرداری بر عهده فروشنده است. در نتیجه، فروشنده باید در‌ کنار سایر مدارک، مفاصا حساب عوارض شهرداری را نیز به خریدار تحویل دهد. برای دریافت برگه مفاصا حساب می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. 

۸- برگه عدم خلافی؛ پرداخت جریمه توسط فروشنده

مالک باید قبل از فروش خودرو همه جریمه‌های خودرو را پرداخت کند. برای این کار می‌تواند با مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ برگه خلافی خودرو را دریافت و اقدام به پرداخت آن کند. حتی اگر شکایتی نیز در‌خصوص میزان خلافی خودرو داشته باشد، باید همان جا اقدام کند. بعد از پرداخت خلافی، فیش واریزی را به برگه خلافی منگنه می‌کنند. اگر قبل از فروش اقدام به پرداخت خلافی نکرده باشید، در مراکز تعویض پلاک می‌توانید استعلام خلافی را دریافت کنید. اگر خلافی صفر نبود باید با کارت بانک‌های دولتی اقدام به پرداخت آن کنید. 

۹- مدارک احراز محل سکونت؛ مخصوص خریدار پلاک اولی

مدارک احراز محل سکونت برای خریدار الزامی است. صدور هر پلاک فقط با احراز محل سکونت انجام می‌شود. در نتیجه اگر خریدار قبلاً پلاکی به نام خود داشته است، این مدرک برای انجام معامله نیاز نیست. سند خانه، اجاره نامه، گواهی اشتغال به کار، اجاره‌نامه، دفترچه تامین اجتماعی و قبض آب، برق و گاز مدارکی هستند که برای احراز محل سکونت استفاده می‌شود.

احراز محل سکونت برای معامله خودرو با قبض آب یا برق

مهم‌ترین اقدام پس از خرید خودرو؛ برقراری امنیت با نصب ردیاب خودرو

در این مقاله به بررسی مدارک مورد‌نیاز برای معامله خودرو پرداختیم. نبود هر یک از مدارک در آینده برای خریدار مشکل به وجود می‌آورد. به‌همین دلیل قبل از دریافت خودرو، از کامل بودن مدارک اطمینان حاصل کنید. اما بعد از خرید خودرو نیز باید اقداماتی را انجام دهید. با افزایش قیمت خودرو، آمار دزدی نیز بالا رفته است. به‌همین دلیل باید با یک اقدام هوشمندانه از امنیت خودرو مطمئن شد. ردیاب‌ها به‌ دلیل امکاناتی که دارند، امنیت خودرو را تضمین می‌کنند. کنترل خودرو از راه دور، مشخص کردن محدوده مجاز تردد، گزارش عبور از سرعت مجاز، آلارم در صورت برخورد ضربه به خودرو از امکاناتی است که ردیاب برای مالک فراهم کرده است. اگر شما نیز تجربه استفاده از ردیاب را دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان ایمن ردیاب در میان بگذارید.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
5 از 1 رای

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *