جی پی اس خودرو

ردیاب آهنربایی و کاربردهای فوق العاده آن در صنعت

3232 بازديد
1398/07/06
ردیاب آهنربایی
کپی شد

ردیاب آهنربایی و کاربردهای فوق العاده آن را در این مقاله توضیح خواهیم داد. ردیاب آهنربایی یکی از انواع ردیاب موجود در بازار است. ردیاب های مختلفی در بازار موجود است که روی وسایل نقلیه مانند خودرو، موتورسیکلت، قایق، دوچرخه و… نصب می‌شود. (ردیاب خودرو، ردیاب موتورسیکلت، ردیاب دوچرخه و …). برای نصب آن‌ها افراد باید علاوه بر صرف زمان، هزینه‌ای را به نصاب پرداخت کنند. اما برخلاف این ردیاب‌ها، ردیاب آهنربایی این مشکلات را ندارد زیرا دارای یک آهنربای قوی است که می‌توان آن را به‌راحتی به بدنه خودرو چسباند.

ردیاب آهنربایی معمولاً برای مقاصد موقعیت‌یابی افراد و خودروها به‌طور مخفی استفاده می‌شود. به همین دلیل این ردیاب آهنربایی برای مقاصد پلیسی و ردیابی مجرمان نیز کاربرد دارد. آهنربای بسیار قوی این وسیله به بدنه خودرو می‌چسبد. ردیاب آهنربایی در مقابل آب، گرد و خاک، دمای پایین، لرزش و شرایط جوی نامساعد مقاوم است. این وسیله جزو ردیاب‌های پرتابل و بدون نیاز به اتصال به برق خودرو دسته‌بندی می‌شود. این ردیاب دارای باتری شارژی است که بسته به نوع آن، عمر متفاوتی دارد.

 

ردیاب آهنربایی
ردیاب آهنربایی

ردیاب آهنربایی به نام‌هایی چون ردیاب مغناطیسی، ردیاب شارژی، ردیاب نظامی، مگنت نظامی و ردیاب پلیسی شناخته می‌شود. این ردیاب نوعی ردیاب بیرونی است و برای نصب آن نیازی به تغییر در سیم‌کشی اتومبیل نیست.

ردیاب آهنربایی
ردیاب آهنربایی

کاربردهای ردیاب آهنربایی

ردیاب آهنربایی کاربردهای مختلفی دارد، ازجمله:

– برای ردیابی اتومبیلی که نمی‌توانیم ردیابی را در داخل آن نصب کنیم و به داخلش دسترسی نداریم.

– برای ردیابی اتومبیل‌های لوکس: این نوع خودروها از آنجا که وارداتی‌اند صاحبان آن‌ها معمولاً نگران به‌هم ریختن سیم‌کشی داخل خودرو هستند. به دلیل اینکه این نوع ردیاب نیازی به سیم‌کشی ندارد، بسیار مناسب این نوع خودروهاست.

– برای ردیابی وسایل نقلیه سنگین: گاهی نیاز است بار خاصی به دلیل حساسیت ردیابی شود. به‌خصوص وقتی در یک کانتینر بارگیری شده باشد. این کانتینرها معمولاً در طول مسیر تا رسیدن به مقصد چندین تریلی عوض می‌کنند. بنابراین با نصب یک ردیاب روی این کانتینر می‌توان آن بار را ردیابی کرد و نیاز نیست چندین ردیاب روی همه تریلی‌ها نصب شود.

– به عنوان ردیاب پلیس برای خودروهای نظامی

– برای ردیابی مجرمان قضایی و کاربردهای پلیسی

طول عمر باتری ردیاب آهنربایی

ردیاب آهنربایی یک باتری دارد که هرچقدر ظرفیت آن بیشتر باشد به تبع می‌توان از ردیاب با هر بار شارژ، زمان بیشتری استفاده کرد. میزان شارژی که این دستگاه استفاده می‌کند به سه عامل بستگی دارد. عامل نخست طراحی برد داخلی این دستگاه است و عامل دوم ظرفیت و نوع باتری آن است. عامل سوم حالت استفاده است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

ردیاب آهنربایی
ردیاب آهنربایی

1. طراحی مدار داخلی

اهمیت طراحی مدار داخلی تا جایی است که اگر طراحی آن بد باشد مصرف دستگاه بالا می‌رود؛ به این معنا که ردیاب شارژ بیشتری مصرف می‌کند و شارژ آن زودتر تمام می‌شود. نکته مهم در این مورد کارکرد آن است که باید در زمان خرید ردیاب به آن توجه کنید. به عنوان مثال به‌طور تقریبی باتری 1000mA در حالتی که همیشه آنلاین نباشد 12 روز کار می کند. در حالتی که باتری آنلاین باشد به طوری که ماشین حداکثر روزی 5 تا 6 ساعت حرکت کند تا 3 روز جوابگو است. همین نسبت دستگاهی با 5000mA باطری داخلی 5 برابر این مدت کارکرد دارد. بنابراین دستگاهی به اندازه یک قوطی کبریت نمی‌تواند باطری 5000 داشته باشد یا اینکه دستگاهی با باتری 1000 نمی‌تواند شش ماه جوابگو باشد.

2. ظرفیت و نوع باتری

باید گفت باتری‌هایی که در ردیاب آهنربایی استفاده می‌شود دو نوع لیتیوم پلیمر و لیتیوم آیون است. از این دو نوع، مدل لیتیون آیون کیفیت بهتری دارد؛ ولی از آنجا که طریقه ساخت و هزینه باطری پلیمر به مراتب راحت‌تر و ارزان‌تر است از این مدل بیشتر در ردیاب‌های آهنربایی استفاده می‌شود. همچنین باید اشاره کرد ظرفیت باتری‌های ردیاب‌ها از 400mA  تا 40000mA  متفاوت است. باید توجه کنید هرچه ظرفیت باطری بیشتر شود به تبع اندازه دستگاه بزرگ‌تر خواهد بود. علاوه بر آن، ردیاب شارژ بیشتری نگه خواهد داشت. مدت‌زمانی که این باتری‌ها نیاز به شارژ دارند از یک روز تا یک سال متفاوت است.

3. حالت استفاده

حالت استفاده کلیدی‌ترین ویژگی است که باید به آن توجه داشت. به‌طور کلی هر دستگاه در هنگام استفاده قابل تنظیم در دو حالت است:

حالت استند بای  (Stand by) یا آماده به کار و حالت آنلاین.

  • حالت استند بای  (Stand by)

شما می‌توانید دستگاه ردیاب آهنربایی را در حالت استند بای (Stand by) یا آماده به کار تنظیم کنید و زمانی که نیاز دارید موقعیت دستگاه را بدانید. با تماس با ردیاب، دستگاه را از حالت خواب بیدار کنید و از موقعیت آگاه شوید. در این حالت مصرف باتری دستگاه بسیار پایین است. باید یادآوری کنیم اگر شما یک بار ساعت 6 از دستگاه موقعیت را استعلام کنید و دوباره ساعت 10 با تماس با دستگاه موقعیت بگیرید فقط دو موقعیت به دست خواهید آورد. بنابراین از موقعیت‌هایی که دستگاه بین ساعت 6 تا 10 در حالت آماده به کار بوده مطلع نمی‌شوید.

  • و اما حالت آنلاین:

زمانی که ردیاب آهنربایی در حالت آنلاین است، هر تغییر موقعیتی را به شما اطلاع می‌دهد. شما هر ساعتی وارد نرم‌افزار دستگاه شوید موقعیت آن لحظه و نیز موقعیت‌های پیش از آن را مشاهده می‌کنید. بنابراین در صورتی که نیاز دارید همه موقعیت‌ها را بدانید، باید دستگاه در حالت آنلاین باشد. اگر فقط موقعیت دستگاه در یک لحظه خاص اهمیت دارد از طریق گرفتن موقعیت با SMS می‌توانید از آن آگاه شوید.

باید توجه داشته باشید زمانی که دستگاه در حالت آنلاین است، شارژ آن بسیار زودتر تمام می‌شود. حتی می‌توان گفت در حالت آنلاین باتری ردیاب تقریبا 4 برابر بیشتر از موقعیت استند بای مصرف دارد. بنابراین توجه به ظرفیت باطری، میزان شارژدهی دستگاه به صورت آنلاین و در SMS  زمان خرید ردیاب بسیار مهم است.

نصب ردیاب آهنربایی

با توجه به این‌که در ردیاب آهنربایی، باتری شارژی وجود دارد و نیازی نیست که دستگاه به سیستم برق خودرو متصل شود نصب آن ساده‌تر از انواع دیگر ردیاب است. این ردیاب آهنربایی بسیار قوی دارد که به کمک آن  می‌توان دستگاه را در تمام نقاط خودرو که فلزی باشد، چسباند. البته نکته‌ای که باید هنگام نصب این نوع ردیاب به آن توجه کنیم، این است که باید دستگاه را در محلی نصب کنیم که آنتن‌دهی خوبی داشته باشد.

دلیلش هم این است که در درون این دستگاه سیم‌کارتی وجود دارد که باید با اپراتور در تماس باشد و به اصطلاح آنتن بدهد. در داخل خودرو، صندوق عقب و یا داخل درها یا سقف کیفیت آنتن‌دهی خوب نیست. بنابراین توصیه می‌شود ردیاب آهنربایی را در این قسمت‌ها قرار ندهید. قسمتی که توصیه می‌کنیم دستگاه را در آنجا نصب کنید در قسمت زیر خودرو و در امتداد شاسی و یا باک خودرو و متمایل به وسط آن است. در این مکان آنتن‌دهی خوب است و خودرو در این قسمت‌ها کمتر دچار آسیب می‌شود.

امکاناتی که ردیاب‌های آهنربایی دارند

ردیاب آهنربایی
ردیاب آهنربایی

به‌طور کلی ردیاب‌های آهنربایی با توجه به قیمتی که دارند و بسته به نوع باتری و دستگاه، دارای امکانات متفاوتی هستند که در هر دستگاه متفاوت است. این امکانات عبارتند از:

–  دارای میکروفن داخلی جهت شنود

– دکمه s.o.s یا درخواست کمک اضطراری

– قابلیت راه‌اندازی سریع و ساده  (Real-time tracking)

– سنسور لرزش داخلی

– قابلیت ذخیره نیرو برای کاهش مصرف باتری

– عایق‌بندی بسیار عالی در مقابل رطوبت و آب

– ردیابی آنلاین و آفلاین در پنل ردیابی اختصاصی

– دارای نرم افزار ردیابی قابل نصب روی گوشی و رایانه

– دارای هشدار جابه‌جایی

تدوین: گروه محتوای جی پی اس خودرو

سوالات متداول مشتریان

01ردیاب آهنربایی چیست؟

جی پی اس آهنربایی نوعی ردیاب است که قابلیت آهنربایی دارد. از ردیاب آهنربایی می توان در خودروها و موتور سیلکت ها استفاده کرد. 

02کاربرد اصلی ردیاب آهنربایی چیست؟

برای ردیابی اتومبیلی که نمی‌توانیم ردیابی را در داخل آن نصب کنیم و به داخلش دسترسی نداریم.

03نصب ردیاب آهنربایی ساده است؟

با توجه به ساختار و مدل این ردیاب و بی سیم بودن آن میتوانید در هر کجا که سطح فلزی وجود دارد آن را قرار دهید و نصب آن پیچیده نیست.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
5 از 1 رای

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام و وقت بخیر
    ممنونم از مقاله ی خوبی که نوشتید، یک سوال دارم بهترین ردیابی که می تونم برای ماشینم بخرم چیه؟ من یک 206 دارم و می خواهم بدونم آیا ردیاب ها با هم دیگه متفاوت هستند و چطوری می تونم یک ردیاب ارزان و خوب پیدا کنم؟

    1. پشتیبانی جی پی اس خودرو

      سلام دوست عزیز
      عملکرد ردیاب ها دقیقا مشابه یکدیگر است. پیشنهاد می کنیم برای خرید ردیاب مناسب خودرو با شماره های اعلام شده در سایت جی پی اس خودرو تماس حاصل کنید. همکاران ما پاسخگوی شما هستند.

  2. این ردیاب آهنربایی قابل استفاده برای اشخاص نیست، من می خواهم برای مادرم که متاسفانه آلزایمر دارد و همه ما را نگران کرده است یک ردیاب کوچیک بخرم که اتفاقی بدی نیفتد. آیا شما از این نوع ردیاب ها می فروشید یا نه؟

    1. پشتیبانی جی پی اس خودرو

      سلام دوست گرامی
      شما می توانید از ردیاب شخصی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم با همکاران ما در جی پی اس خودرو تماس حاصل کنید. کارشناسان ما شما را در انتخاب یک ردیاب عالی راهنمایی می کنند.