جی پی اس خودرو

تفاوت بین جی پی اس و جی پی آر اس در چیست؟

2177 بازديد
1399/04/07
استفاده جی پی آر اس در دستگاه پوز
کپی شد

شباهت زیادی بین دوکلمه  GPS  و GPRS وجود دارد و فقط به علت تشابه کلمه و تلفظ باعث شده، برخی از افراد جی پی آر اس و جی پی اس را با هم اشتباه بگیرند و گاهی به جای یکدیگر استفاده نمایند. با اینکه این دو واژه تنها یک حرف با یگدیگر تفاوت دارند، اما عملکرد و کارآیی این دو تکنولوژی با یکدیگر بسیار متفاوت است. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت بین جی پی اس و جی پی آر اس بپردازیم.

تفاوت های جی پی اس و جی پی آر اس  که شما از آن بی خبرید!

گاهی تلفظ برخی از واژه ها به یکدیگر مشابه است و همین موضوع باعث می شود تا بعضی از عبارات با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. وقتی وارد جزئیات شوید عملکرد جی پی اس با جی پی آر اس بسیار متفاوت است. GPS (جی پی اس) مخفف عبارت Global Positioning Systems به معنای سیستم موقعیت یاب جهانی است. 

جی پی اس گوشی برای پیدا کردن موقعیت مکانی

GPRS (جی پی آر اس) مخفف عبارت General Packet Radio Service به معنای خدمات رادیویی بسته های اطلاعاتی است. جي پي آر اس در حقیقت نسل 2.5 شبکه های GSM است به این دلیل که فن‌آوری بین نسل دوم و نسل سوم محسوب می‌شود. استانداردسازى GPRS ابتدا در سال 1994 توسط ETST/SMG انجام شد و سپس در سال 1997 مجموعه مشخصات آن توسط SMG#25 مورد تایید قرار گرفت و سرانجام در سال 1999 تکمیل شد.

خدمات جي پي آر اس در سال 1999 رو به توسعه و تکامل نهاد ولی اخیراً با رشد شبکه‌های نسل سوم (3G) استفاده از جي پي آر اس کم‌رنگ‌تر‌ شده‌است.بدین ترتیب دو عبارت فوق تنها از نظر ظاهری شبیه هم هستند. اما اکثر افراد به اشتباه فکر می کنند که جی پی اس و جی پی آر اس یک معنا و یک عملکرد را دارند.

به طور خلاصه جی پی اس یک سرویس موقعیت یابی است در حالی که جی پی آر اس یک سرویس اطلاعاتی است که در موبایل استفاده می شود. جی پی اس موقعیت مکانی شما را در زمین نشان می دهد و در ابزار هایی مانند جی پی اس خودرو کاربرد دارد، اما جی پی آر اس برای دسترسی به ایمیل و وب گردی در اینترنت همچنین دستگاه های کارت خوان استفاده می شود.

سامانه موقعیت یاب جهانی یا GPS دقیقا چه کاربردی دارد؟

سامانه موقعیت یاب جهانی همان تکنولوژی جی پی اس یا سیستم ناوبری ماهواره ای است. جی پی اس اطلاعات مکان و زمان را در همه شرایط آب و هوایی و جوی فراهم می کند. به عبارتی دیگر جی پی اس، یک شبکه تشکیل شده از 24 ماهواره در مدار زمین است. از سال 1973 که فناوری جی پی اس در اختیار بشر قرار گرفت، پشتیبانی، طراحی و توسعه این فناوری به عهده وزارت دفاع آمریکا بوده است. 

استفاده جی پی اس برای اهداف نظامی

تکنولوژی جی پی آر اس همچنین برای تماس ویدیویی، دسترسی به ایمیل ها، پیام رسانی چند رسانه ایی، پیام لحظه ای و حتی دستگاههای پوز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

مهمترین هدف طراحی GPS چیست؟

هدف اصلی و اولیه از طراحی این تکنولوژی اهداف نظامی بوده است ولی با مرور زمان مزایای زیادی برای عموم داشت و در دسترس عموم نیز قرار گرفتريال تاجایی که به کمک این تکنولوژی شاهد ابداع ابزارهایی نظیر ردیاب خودرو آهنربایی بودیم. GPS در تمام شرایط بصورت 24 ساعت در شبانه روز و در تمام دنیا قابل استفاده است. خبر خوب آنکه هیچ گونه بهائی بابت خدمات اخذ نمی شود.  استفاده از دستگاه جی پی اس بسیاری از نیازهای روزمره مردم را پوشش می دهد. 

ردیاب سالمندان

از جمله کاربرد و نیاز هایی که به کمک فناوری جی پی اس برطرف شد، نیاز به حمایت و حفاظت از افراد بود. برای مثال ردیاب سالمندان یکی از دستگاه هایی است که با هدف مراقبت از افراد سالخورده طراحی شد. به کمک فناوری این ردیاب می توان از افراد سالمند و ناتوان به خوبی مراقبت کرد. 

تمام ردیاب هایی که امروز به کمک فناوری GPS تولید می شوند دارای آنتن های داخلی هستند و امکان ارسال و دریافت اطلاعات ردیابی برای کاربران را فراهم می کنند. هر چند که کاربردهای جی پی اس تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود، اما مهمترین کاربرد آن ساخت انواع ردیاب با استفاده سیستم GPS برای مقاصد مسیریابی در سالهای اخیر بوده است.

مزیت های سرویس اینترنت همراه یا GPRS چیست؟

امکان دسترسی دائمی به اینترنت اولین قابلیت جی پی آر اس است. از مهمترین مزیت های جی پی آر اس می توان به سرعت بالای آن نسبت به دیگر خطوط ارتباطی موبایل اشاره کرد. دومین مزیتی که جی پی آر اس دارد، صرفه جویی در هزینه ها است. میزان هزینه ای که برای شما برآورد می شود، طبق مقدار اطلاعات ورودی و خروجی محاسبه خواهد شد. حتی اگر ساعت ها اتصالتان با اینترنت قطع نشود و هیچ پیامی ارسال نکنید، هزینه ای برای شما در نظر گرفته نمی شود.استفاده از جی پی آر اس برای انتقال تراکنش مالی

همچنین سیستم GPRS ، پهنای باند وسیع تر و امکانات رادیویی بیشتری در اختیار مشترکین قرار می دهد.چون ارسال دیتا با سرعت بیشتری انجام می شود، که این مقدار 3 برابر حداکثر سرعتی است که کاربران می توانند از شبکه های تلفن ثابت، اطلاعات دریافت کنند.

به طور خلاصه تفاوت دو تکنولوژی جی پی اس و جی پی آر اس در چیست ؟

 جی پی اس توسط 24 ماهواره که دور زمین می چرخند ارتباط برقرار می کند، در صورتی که برج های موجود روی زمین، ارتباط جی پی آر اس را تکمیل می کند. GPS سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است. از طرف دیگر، GPRS برای اعطای خدمات اطلاعاتی مبتنی بر تلفن همراه كار می كند.

برای شروع به کار جی پی آر اس اگر یک ایستگاه زمینی باشد کافی است. برای شروع کار یک جی پی اس برای شروع کار حداقل به سه ایستگاه زمینی نیاز دارد. برای مثال زمانی که به استفاده از یک ردیاب موتور سیکلت برای ردیابی می پردازید، باید حداقل 3 ماهواره موقعیت یابی را در دسترس داشته باشید.

اجزای جی پی آر اس

در این مقاله به بررسی عملکرد ها و تفاوت های دوتکنولوژی  جی پی اس و جی پی آر اس پرداختیم. عملکرد این دو تکنولوژی بسیار متفاوت و در عصر امروز  بسیار مورد استفاده عموم قرار گرفته است.در پایان پیشنهاد می کنیم برای خرید انواع جی پی اس با شماره های اعلام شده در سایت جی پی اس خودرو تماس حاصل کنید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
امتیاز شما به این محتوا

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *