جی پی اس خودرو

جی پی اس چیست؟

2411 بازديد
1398/11/03
جی پی اس چیست؟
کپی شد

جی پی اس یک سسیتم تعیین موقعیت جهانی است که به طور گسترده ای در اکثر وسایل استفاده می شود. موبایل، خودرو و کامپیوتر رایج ترین دستگاه های الکترونیکی هستند که از GPSها استفاده می کنند. در این مقاله می خواهیم درباره جی پی اس، تاریخچه ساخت و کاربردهای آن صحبت کنیم. با جی پی اس خودرو در ادامه مقاله همراه بمانید.

سیستم جی پی اس چیست و چگونه کار می کند؟

اگر به سراغ خرید جی پی اس خودرو رفته باشید، احتمالا فروشنده درباره نحوه کار این فناوری توضیحاتی را ارائه کرده است. واژه GPS که مخفف عبارت Global Positioning System است، به معنی سیستم موقعیت یابی جهانی است. داستان ساخت جی پی اس با محقق شدن رویای فضانوردی آغاز شد. زمانی که برای اولین بار بشر توانست ماهواره به فضا ارسال کند، متوجه امکان تعیین دقیق موقعیت بر اساس سیگنال ها شد.

جی پی اس چیست

در حال حاضر ماهواره های بسیار زیاد با ماموریت های مختلف در حال گردش به دور مدار زمین هستند. 25 ماهواره به طور خاص مربوط به GPS است. این ماهواره‌ها که در مدارهای مختلف می چرخند با 5 ایستگاه زمینی ارتباط دارند. ارسال و دریافت سیگنال به عهده ماهواره هاست و 5 ایستگاه زمینی این داده ها را پردازش می کنند. مهم نیست از چه ردیابی استفاده می کنید، همه موقعیت یاب ها از جی پی اس آهنربایی نظامی تا مسیریاب های شخصی از فرآیند مشابهی استفاده می‌کنند.

اولین جی پی اس چه زمانی اختراع شد؟ 

وزارت دفاع آمریکا در دهه 80 میلادی سیستمی را ابداع کرد که می‌توانست موقعیت دقیق ادوات جنگی و سربازها را تعیین کند. این سیستم در بحران جنگ ویتنام کمک زیادی به ارتش ایالات متحده کرد. البته مثل تمام فناوری های دیگر استفاده از GPS به نیروی نظامی محدود نماند. صنایع اتومبیل سازی، هوانوردی و کشتی رانی از جمله بازارهایی بودند که از این تکنولوژی استقبال کردند.

کاربرد جی پی اس چیست؟ معرفی 3 کاربرد اصلی GPS 

تنوع، قیمت پایین و تکنولوژی پیشرفته از جمله دلایل شهرت و محبوبیت مسیریاب هاست. البته این محبوبیت دلایل مهم‌تری هم دارد که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم.

جی پی اس چیست؟ دلایل محبوبیت جی پی اس ها

1- تامین امنیت، بهترین کاربرد جی پی اس  

بزرگ‌ترین مزیت جی پی اس امنیت بالاست. برای مثال جی پی اس ارزان قیمت خودرو می تواند حتی پس از سرقت با اطلاع رسانی موقعیت دقیق کمک کند که مالک خودرو را پیدا کند. این کاربرد به خودروها محدود نیست و در صنایع حساسی مثل هوانوردی هم از آن استفاده می‌شود.

2- جی پی اس، ارزان و به صرفه 

جی پی اس به نسبت سایر فناوری های امنیتی قیمت پایینی دارد. اگرچه جی پی اس در زمان عرضه قیمت بالایی داشت اما به تدریج و با تنوع مدل ها قیمت آن کاهش یافت. طبیعتا برای افرادی که امنیت، دغدغه اصلی آن ها محسوب می شود، استفاده از جی پی اس بهترین انتخاب است.

کاربرهای متنوع جی پی اس خودرو

3- ردیاب، کاملا ساده و کاربردی 

سادگی یک فناوری در هنگام عرضه عمومی اهمیت بالایی دارد. گاهی اوقات تکنولوژی آنقدر پیشرفته است که همه افراد نمی توانند از آن استفاده کنند. اما جی پی اس ها محدودیت خاصی ندارند. راننده ها، افراد عادی و حتی کودکان یا سالمندان به راحتی می توانند از آن بهره مند شوند. برای مثال هنگام استفاده از  gps مغناطیسی خودرو کافی است اپلیکیشن جی پی اس را بر روی گوشی نصب کنیم. با نصب اپ در هر حالتی می توان موقعیت ماشین را روی صفحه نمایش دید.

چه نوع جی پی اس هایی در بازار وجود دارند؟

اگر به خرید ردیاب علاقه مند شدید، چندین مدل ردیاب مختلف در بازار ایران وجود دارد. در ادامه چند مورد از این مسیریاب ها را بر اساس نوع استفاده بررسی می کنیم.

انواع حی پی اس در بازار ایران

جی پی اس خودرو، شناخته شده ترین ردیاب بازار ایران است 

جی پی اس های ماشین کوچک و ارزان هستند. برای استفاده از این نوع GPSها کافی است یک سیم کارت در درون آن ها قرار بدهیم و اپلیکیشن ردیاب را نصب کنیم. این جی پی اس ها مصرف شخصی و سازمانی دارند. شرکت های حمل و نقل برای اطمینان از دارایی هایی که اجاره می دهند از جی پی اس ماشین استفاده می کنند. استفاده از جی پی اس خودرو در کنار دزدگیر و رعایت نکات امنیتی می تواند احتمال سرقت ماشین را به شدت کاهش دهد.

جی پی اس موتورسیکلت، وسیله ای که خیال موتور سواران را راحت می کند

آمارهای سرقت موتور به دلیل سهولت دزدی از اتومبیل بیشتر است. آمار بالا نشان می دهد که موتورسواران باید بیشتر در حفظ امنیت موتورسیکلت دقت کنند. جی پی اس موتورسیکلت مانند جی پی اس ماشین عمل می کند و به راحتی می توان آن را به بدنه موتور متصل کرد. ردیاب های موتورسیکلت می توانند در هر شرایطی فعال بمانند و خیال موتورسواران را از نظر امنیتی راحت کنند.

جی پی اس موتورسیکلت

جی پی اس های شخصی، مراقبت از عزیزترین اعضای خانواده

اصلی ترین کاربرد جی پی اس تامین امنیت است. این امنیت صرفا به دارایی محدود نمی‌شود. کودکان و سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر قرار دارند. به همین دلیل استفاده از جی پی اس های شخصی یا GPS کودک و سالمند در سال های اخیر با استقبال فراوانی رو به رو شده است. برای مثال والدین می توانند با کمک جی پی اس کودک در زمانی که فرزندشان به اردو می رود و یا در راه مدرسه است از راه دور مراقب او باشند.

چگونه جی پی اس مناسب را انتخاب کنیم؟

با همه توضیحاتی که تا اینجا مقاله داشتیم، می توانیم با اطمینان بگوییم که GPS بهترین ابزار تامین امنیت است. اگر به فکر خرید این فناوری مهم افتادید باید به نوع استفاده، ظرفیت باتری ردیاب و مکان مناسب برای نصب جی پی اس دقت کنید. در انتها پیشنهاد می کنیم برای خرید جی پی اس و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های اعلام شده در سایت جی پی اس خودرو تماس حاصل کنید. همکاران ما در بخش فروش و پشتیبانی می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند.

این محتوا برای شما چقدر ارزشمند بود؟
امتیاز شما به این محتوا

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *